Základním předpokladem úspěchu každého podnikání je správné nastavení cen výrobků a služeb. Cena nesmí být přehnaně nízká, zároveň ale musí být pro zákazníky atraktivní. Správná cenotvorba pomůže zajistit výnosnost a fungování podnikatelského záměru.

Víte, že většina začínajících podnikatelů neumí správně nastavit cenu nebo přípravu podceňuje?

Pracujete i vy od rána do večera, máte pocit, že někdy snad i 8 dní v týdnu a na vašem bankovním účtu to není moc poznat? V tom případě něco děláte špatně.

Je důležité zrevidovat všechny nákladové položky, které se v rámci vašeho podnikání vyskytují. Nezapomeňte na své osobní výdaje, tvorbu rezervy a spoření. Spočítejte si náklady za provozovnu (vč. energií, úklidu, pojištění,…), provozní náklady (vybevení, internet, pohonné hmoty, služby daňových poradců,…), operativní (náklady na reklamu, pohoštění pro klienty) a vstupní náklady. Nezapomeňte také na položky, které hradíte v delších časových intervalech.

Myslete i na sebe, nejen na firmu
V hodinové sazbě byste měli zohlednit svátky, dovolené nebo nemoci. Počítejte také s tím, že kromě práce pro klienty strávíte spoustu času administrativou, sebevzděláváním a dalšími x záležitostmi, které jsou s podnikáním spojené. Přemýšlejte, počítejte, plánujte – jistě dojdete k přijatelnému a výhodnému řešení.

Zajímejte se o ceny konkurence, sledujte poptávku
Udělejte si představu o tom, v jakém rozpětí se pohybují ceny u konkurence. Rychlá analýza vám vnese do cenových kalkulací větší jistotu.
Jaká je poptávka po vašich produktech či službách? Máte povědomí o tom, co vaši zákazníci očekávají? Zjistěte jejich názory a potřeby.

Riziko podnikání
Může se stát, že všechno nepůjde, jak má. Zákazníci se opozdí s platbou, počet klientů se sníží nebo vás potkají nečekané výdaje. Je potřeba tvořit rezervy aby každé složitější období nezamávalo s vaším podnikatelským plánem a rodinným rozpočtem. Myslete na budoucnost!

Za značku se platí
Vybudovali jste si dobré jméno? Ohodnoťte své výrobky a služby, jak si zaslouží. Stůjte si za tím, co nabízíte.

Ukažte hodnotu
Vysvětlujte, nabídněte nadstandard, zlepšete prezentaci. Dobře, rychle nebo levně? Vše najednou mít (a dělat) nelze. Určete si priority.

Myslete na vše
Co říká o zvolených cenách vaše intuice? Jaké další faktory ovlivňují vaše podnikání? Máte stálé klienty nebo spíše jednorázové objednávky? Má na zisk vliv sezónnost, místo, kde žijete nebo na vás zatím dopadají důsledky covidu?

 

Dejte si pozor na nízké ceny!

  • čím nižší cena, tím více toho musíte odpracovat
  • čím větší množství práce, tím horší kvalita
  • čím horší kvalita, tím menší hodnota produktu či služby (a negativní recenze – to prostě nechcete!)
  • čím menší hodnota, tím více toho musíte udělat – a tadáá, najednou jste v začarovaném kruhu
    (nebo toho už moc neuděláte, protože zákazníci se poohlédnou jinde)

 

Když na to půjdete dobře a i s vyšší cenou si budete si moci klienty vybírat, máte (prozatím) vyhráno. Situace na trhu je ale velmi proměnlivá, nezapomeňte sledovat konkurenci, měnící se náklady a podobně. I vaše osobní situace se jistě v průběhu let změní – aby vám to i nadále fungovalo, ceny se budou muset pohnout také.

Jak zdražit stálým zákazníkům?
Pokud máte svou klientelu, jistě zdražení nebude příjemné ani pro jednu stranu. Někdy je to ale nutné. Zohledněte inflaci a hlavně reagujte včas. Skokové zdražování může odradit zákazníky, doporučuje se spíše zvyšovat cenu postupně a pravidelně. Netvařte se, že se nic neděje – informujte své zákazníky včas a jednejte férově. Dejte najevo svůj zájem. Vyzdvihněte přínos pro zákazníka. Zvýšili jste si kvalifikaci? Používáte kvalitnější materiál? Co „navíc“ jim se zvýšením ceny přinášíte? Pokud budete zdražovat pravidelně a jen o kousek, spokojení zákazníci vám pravděpodobně zůstanou věrní.

Potřebujete s cenotvorbou pomoci? Kontaktujte nás.

#jddecentia #firemnisprava #cenotvorba
Zdroj: pruvodcepodnikanim.cz